Ansatte har plikt til å bruke pålagt verneutstyr som hjelm, synlighetstøy og vernesko når de arbeider på arbeidsplassen. Bedriften skal sørge for at personlig verneutstyr som brukes på arbeidsplassen gir fullt forsvarlig vern, samt at alle ansatte får utdelt verneutstyr før de starter.
Verneutstyr som: hjelm, hørselsvern, vernebriller, arbeidstøy, kneputer og vernesko blir utdelt til den enkelte ved første arbeidsdag. Andre verneutstyr som ikke brukes i det daglige, ligger tilgjengelig på lageret som for eksempel støvmasker.
Personlig verneutstyr skal brukes når det ikke på annen måte er mulig å beskytte seg mot skader. Alle ansatte skal gjennomgå opplæring i riktig bruk av utstyret før det tas i bruk.
Alle ansatte har selv ansvar for å oppbevare og gjøre enkelt vedlikehold av verneutstyret sitt. Dersom verneutstyret trenger mer omfattende vedlikehold og/eller reparasjoner, tas det opp med daglig leder eller HR slik at det sendes inn til service.For mer info, se her.