Etter arbeidsmiljøloven skal bedriften utbetale full lønn til arbeidstakere 1. og 17. mai, selv om bedriften holdes stengt. Dersom 1. og 17. mai faller på en hverdag, skal arbeidstakeren fortsatt få utbetalt lønn som om vedkommende var på jobb. Forutsetningen for dette er at arbeidsforholdet har vart eller skal vare i minst sammenhengende 30 dager.
For de øvrige helligdagene som 1. og 2. juledag, 1. nyttårsdag, skjærtorsdag, langfredag, 1. og 2. påskedag, pinse og Kristi himmelfartsdag – får arbeidstakere med fast månedslønn samme lønn uavhengig av antall helligdager/fridager i løpet av året, mens arbeidstakere med timebasert lønn er ikke retten til lønn lovregulert. Forutsetningen for å få lønn disse dagene er at arbeidstakere har jobbet dagen før og etter, eller benytter en feriedag. Det kan derfor ikke benyttes ulønnet permisjon før og etter en helligdag for så å få betalt for helligdagen.